Ak sa z niekoho stane osoba, ktorá je závislá na obrazovke, vzniká psychická porucha, ktorá je charakterizovaná ako závislosť a spravidla to má zničujúce následky.
Podľa Claudette Avelino-Tandocovej, výchovnej poradkyne a špecialistky na vývoj rodinného života a výchovu detí, táto porucha môže u detí viesť k nespavosti, bolesti chrbta, prírastku alebo strate hmotnosti, problémom s videním, bolestiam hlavy, úzkosti, nečestnosti, pocitom viny a k osamelosti.
Vplyv obrazoviek na mozog dieťaťa
V každom prípade však dlhodobé účinky vyššie uvedených symptómov môžu mať až také závažné následky, akým je napríklad poškodenie mozgu.
Viaceré štúdie skúmajúce účinky poruchy závislosti na obrazovke preukázali, že detský mozog sa zmršťuje alebo stráca tkanivo v čelnom laloku, v šedej kôre a insule (insula je časť mozgu, ktorá pomáha prijímať vnemy a samostatne rozmýšľať).
Tieto časti mozgu pomáhajú riadiť plánovanie a organizáciu, potláčať sociálne neprijateľných impulzov a rozvíjať zmysel človeka pre súcit a empatiu.
Dr. Avelino-Tandocová hovorí nasledovné:
„Zariadenia alebo miniaplikácie samy o sebe nie sú ničím zlým. Sú užitočnými a nevyhnutnými nástrojmi komunikácie, výskumu, štúdia, zábavy a pod.
Rodičia majú do činenia so študentmi 21. storočia, ktorých nazývame digitálnymi domorodcami. Rodičia by mali svojim deťom umožniť manipuláciu s týmito nástrojmi. Avšak kľúčovým slovom tu je primeranosť.“
5 tipov pre rodičov, ktorých deti trpia závislosťou na obrazovke
Nové odporúčania Americkej akadémie pediatrie v oblasti používania médií deťmi a v súlade s metódami Dr. Lynna uvádzajú nasledovné:
1. Pri deťoch mladších ako 18 mesiacov sa vyhýbajte používaniu akýchkoľvek zariadení, ktorých súčasťou je monitor. Jedinou výnimkou môže byť zariadenie, cez ktoré sa vedie videorozhovor.
Rodičia detí vo veku 18 až 24 mesiacov, ktorí chcú deťom predstaviť digitálne médiá, by si mali vybrať také médiá, ktoré sú naprogramované veľmi kvalitne a sledovať ich spoločne so svojimi deťmi. Oni totiž zatiaľ nemajú možnosť ani schopnosť porozumieť tomu, čo vidia.
2. Pre deti vo veku od 2 do 5 rokov obmedzte používanie obrazovky maximálne na 1 hodinu denne a aj to len na kvalitné programy.
Rodičia by mali pozerať tieto médiá spoločne so svojimi deťmi, aby deťom pomohli pochopiť, čo vidia a aby to boli schopné začať aplikovať na svoj okolitý svet.
3. Pre deti vo veku 6 rokov a staršie stanovte konzistentné limity času, ktoré môžu deti stráviť použitím médií.
Stanovte aj typy médií a dohliadnite na to, aby médiá nenahradili potrebný a primeraný spánok, fyzickú aktivitu a ďalšie aktivity, ktoré sú podstatné pre zdravie.
4. Včas nastavte základné pravidlá a presadzujte ich tak, že spoločne určíte čas, kedy sa dieťa môže pripojiť na internet. Nech je to napríklad čas po večeri alebo čas, keď cestujete v aute.
Rovnako presne stanovte, kedy je ten čas, keď sú médiá vypnuté a aj miesto, kde sa nebude používať internet ani počítač, napríklad v spálni.
5. Udržiavajte komunikáciu, komunikujte spolu osobne, nie cez internet, alebo mobil. S deťmi sa rozprávajte aj o tom, čo sú ľudské práva a ako sa to týka online komunikácie a jej bezpečnosti.
Záver
Hovorte so svojimi deťmi o tom, ako sa má zaobchádzať s ostatnými ľuďmi, ako aj o tom, že s ostatnými ľuďmi majú zaobchádzať s rešpektom, online aj offline.
Nezabudnite im tiež pripomenúť, že to isté majú vyžadovať aj od ostatných voči sebe.
Pridaj komentár