Súčasné vzdelávanie je pre deti oveľa viac stresujúce než kedykoľvek predtým. Príčinou je skutočnosť, že sa zvyšuje náročnosť učiva a štandardné testovacie požiadavky z faktografických predmetov.
Na druhej strane, predmety ako umenie, hudba a telesná výchova sú často z rozvrhu vyraďované.
Výsledkom tohto prostredia je nepozornosť a nesústredenosť detí. Školy to riešia tak, že deti odporúčajú k psychológom, ktorí im predpisujú lieky proti poruchám pozornosti a hyperaktivitou.
Jeden okres nezávislých škôl v Texase sa však rozhodol vzdorovať proti tomuto statusu quo a prišiel s iným prístupom.
Jeho študenti nemusia užívať žiadne lieky. Namiesto nich zaviedol do škôl meditácie. Výsledkom bolo, že sa výrazne znížila miera násilia a zvýšila sa koncentrácia detí na učenie.
Okrem toho sa v školských jedálňach podáva výživnejšia bio strava a nie spracované desiaty či rýchle občerstvenie. Takýmto spôsobom vytvárajú priaznivejšie prostredie pre potreby detí.
Zásadný obrat však nastal, až keď pristúpili k nasledujúcej zmene.
Jedna vec, ktorá mala najväčší efekt
Najprirodzenejším riešením na nepozorné správanie detí bola jednoduchá myšlienka dať im viac času na hru vonku, aby mali príležitosť viac zapojiť svoje telá do fyzickej aktivity.
V dnešných časoch je to taký jednoduchý nápad, že sa vlastne javí ako revolučný. Niekoľko škôl v Texase sa však touto myšlienkou inšpirovali a dnes sa ju snažia zavádzať do praxe.
Podobné riešenia sa už v minulosti osvedčili v krajine, ako je Fínsko, kde sa výsledky testov žiakov výrazne zlepšili, keď sa im poskytlo viac času na hranie. To potom inšpirovalo aj školy v Texase, kde sa rozhodli zvýšiť množstvo času na zotavenie a hry vonku až na štvornásobok oproti pôvodnému stavu.
Už po krátkom čase začali deti dosahovať vynikajúce študijné výsledky, čo sa týka celkového zvýšenia pozornosti, zníženia rozptyľujúceho správania a skákania do reči.
Podľa amerického denníka Today:
„…v okrese nezávislých škôl Eagle Mountain Elementary vo Fort Worth v Texase dali deťom v materskej škole a deťom na prvom stupni dve 15 minútové prestávky každé ráno a dve 15 minútové prestávky každé popoludnie na to, aby sa mohli hrať vonku.
Najskôr sa učitelia obávali straty času na výučbu v triede a schopnosť v takto skrátenom čase pokryť všetky učebné materiály.
Ale dnes, po 5 mesiacoch od zavedenia tohto nového programu tvrdia, že deti sa v skutočnosti naučili viac, pretože sa v triede lepšie sústredia a majú vyššiu pozornosť bez toho, aby sa vrteli.“
Kľúčom k úspechu tohto programu je neštruktúrované (neorganizované, spontánne) hranie 4-krát denne, aby si deti oddýchli od fyzickej a mentálnej monotónnosti v triede.
Takto im umožnia rozvíjať svoju myseľ a telo a konštruktívne využiť ich energiu, aby mohli byť účinnejšie v nadobúdaní poznatkov.
Zatiaľ čo si učitelia na školách mysleli, že by tento program mohol negatívne ovplyvniť výsledky testov u detí, výsledky ukázali, že opak je pravdou, čo je v súlade s tým, ako Americká akadémia lekárov vníma čas na hranie.
Americká akadémia lekárov súhlasí a ohľadne predĺžených prestávok uvádza, že sú:
„…zásadnou a nevyhnutnou súčasťou vývoja dieťaťa. Štúdie potvrdzujú, že poskytujú dôležité poznávacie, spoločenské, emocionálne a telesné prínosy.
Napriek uvedeným zisteniam existuje stále množstvo škôl , kde prestávky obmedzujú, aby pretlačili viac vyučovacích hodín. To však môže byť kontraproduktívne, varuje.“
Záver
Podávať neposedným deťom psychoaktívne lieky, aby lepšie zapadli do nevyváženého vzdelávacieho systému je vážna chyba, dokonca trestné. Programy, ako sú tieto, zúfalo potrebujú byť realizované celoštátne.
Dr. Debbie Rhea, zakladateľka a riaditeľka programu Liink, uviedla:
„Začnite deťom dávať 15 minút toho, čo ja nazývam „reštart“ z času na čas… prinesie im to priestor, aby dokázali fungovať na svojej najlepšej úrovni.“
Bolo by zaujímavé prehodnotiť, či tento program nepotrebujú aj naše školy, aby sme vychovali múdrejšie a šťastnejšie deti.
Věra
HRUBKA, páni redaktoři : „Začněte dětem dávat 15 minut toho, co já nazývám „restart“ čas od času… přinese jim to prostor, aby dokázali fungovat na své nejlepší úrovni.“
Aby děti DOKÁZALY. Takže příště pište u dětí tvrdí Y, nebo šup zpět do školy! 🙂 🙂 🙂
V.