Podľa novej štúdie, uverejnenej v časopise JAMA Pediatrics, by sa nadmerné množstvo času tráveného malými deťmi pred obrazovkou mohlo spájať s pomalším vývojom mozgu.
Ide o dôležité zistenie, pretože mozog sa najrýchlejšie vyvíja v prvých piatich rokoch.
Čo zistila štúdia
Vedúci štúdie Dr. John Hutton, pediater a klinický výskumník z Detskej nemocnice v Cinncinnati, hovorí, že ide o prvú známu štúdiu o tom, ako čas pred obrazovkou ovplyvňuje aktuálnu štruktúru rastúceho mozgu dieťaťa.
V štúdii Hutton so svojím tímom skenoval mozgy detí v citlivej vekovej skupine troj- až päťročných detí.
Zistili, že u detí, ktoré trávili pred obrazovkami viac času, bola v mozgu menej vyvinutá biela hmota. Biela hmota je dôležitá pre myšlienkové procesy a rozvoj reči a gramotnosti.
Podľa Huttona je prvých päť rokov vývoja mozgu mimoriadne dôležitých.
„Toto je veľmi dôležité, lebo mozog sa najrýchlejšie vyvíja v prvých piatich rokoch. Vtedy sú mozgy veľmi tvárne a všetko do seba nasávajú, vytvárajúc tieto silné spojenia, ktoré pretrvávajú po celý život,“ povedal Hutton pre CNN.
Podľa neho deti, ktoré trávili viac času pred obrazovkami, trávia menej času stýkaním sa so skutočnými ľuďmi, čo je dôležitá časť vytvárania dráh v mozgu, ktoré uľahčujú rozvoj sociálnych a kognitívnych zručností.
„Je známe, že deti, ktoré využívajú viac času pred obrazovkou, zvyknú vyrastať v rodinách, ktoré trávia pred obrazovkou viac času.
Deti, ktoré udávajú, že trávia pred obrazovkou päť hodín, môžu mať rodičov, ktorí pred nimi trávia 10 hodín. Zrátajte to dokopy a nezostane im takmer žiadny čas na vzájomnú komunikáciu,“ povedal Hutton.
Ako vzniká poškodenie mozgu
Hutton vysvetlil, že tým, čo spôsobuje poškodenie, nie sú samotné obrazovky, ale skôr to, že obrazovky fungujú ako zástupca či náhrada živej ľudskej komunikácie.
„Nebolo to o tom, že by čas pred obrazovkou poškodzoval bielu hmotu. Čas strávený pred obrazovkou stál možno v ceste iným skúsenostiam, ktoré mohli deťom pomôcť tieto mozgové siete lepšie upevniť,“ dodal.
Používanie obrazoviek sa v našej spoločnosti stalo všadeprítomným, a to aj u detí.
Huttonov výskum naznačuje, že asi 90% detí z jeho štúdií používalo obrazovku už pred dovŕšením prvého roku svojho veku, pričom niektoré ju používali už 2 či 3 mesiace po narodení.
V najnovšej štúdii boli deti skúmané metódou MRI, ktorá ukázala rozdielne úrovne rozvoja bielej hmoty u detí, ktoré obrazovky používali po rozdielne dĺžky času.
Ďalší výskum tiež zistil nižšiu mieru študijných úspechov u detí, ktoré boli obrazovkám vystavované častejšie.
Pridaj komentár